تحلیل نشانه معناشناختی تاثیر استارتاپ‌ها بر سبک زندگی : زبان‌شناسی اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور

2 دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشیار زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

4 گروه زبان‎شناسی، دانشگاه پیام نور

چکیده

مقاله حاضر به بررسی نشانه-معناشناختی تاثیر استارتاپ‌ها بر سبک زندگی اختصاص دارد. استارتاپ‌ها نهادهایی هستند که توسط کارآفرینان به منظور ایجاد تولیدات و خدمات جدید، جهت مرتفع کردن نیازهای جوامع به وجود می‌آیند. استارتاپ‌ها بسترهای فرازمانی و فرامکانی هستند که دارای سیالیت هستند و درون بسترهای گفتمانی انتقالی با سرعت نامحدود حرکت می‌کنند. ورود این فن‌آوری‌ها ‌ها به جریان زندگی انسان‌ها، منجر به تغییراتی در سبک زندگی افراد جامعه می‌گردد. سبک زندگی تولید شده با ساختارهای زبانی گره خورده و از طریق نشانه-معناها روابط انسان‌ها را درون بسترهای اجتماعی تنظیم می‌کنند. مساله اصلی این پژوهش این است که ببینیم نظام‌های گفتمانی استارتاپ‌ها چه تاثیر و رابطه‌ای بر روی سبک زندگی درون روابط اجتماعی دارند. این مقاله با تمرکز بر رویکرد نشانه-معناشناسی کاربردی که نحوه و شرایط به‌کارگیری و سازماندهی نشانه‌معناها را در شکل‌دهی سبک زندگی در فرایندهای زندگی اجتماعی مورد بررسی قرار می‌دهد تبیین شده است. همچنین با استفاده از روش تحلیل کیفی تلاش می‌کنیم تا نشان دهیم دستاوردهای فن‌آوری دنیای مدرن از جمله راه‌های ارتباط و تعامل و بهره‌مندی از تسهیلات استارتاپ‌ها، تغییر الگوی مصرف و دگرگونی الگوی مصرف را به‌دنبال داشته است. نتایج حاکی است که نظام‌های گفتمانی استارتاپ‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند فضای اجتماعی را ایجاد کنند که در آن کنش‌گران، با اعتماد، مشارکت و روابط متقابل از آن‌ها در جهت رفاه و آسایش، صرفه‌جویی در زمان، کاهش ترافیک حفظ محیط زیست و... بهره‌مند شوند و سبک زندگی جدیدی را تولید کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 10 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 08 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 08 اردیبهشت 1403