TY - JOUR ID - 61109 TI - بررسی تطبیقی واژگان کتاب انگلیسی اول راهنمایی پیشین با فهرست واژگان پایه زبان انگلیسی و فارسی JO - پژوهش‌های زبان‌شناسی: نظریه و کاربرد JA - JLS LA - fa SN - 2981-1562 AU - خیرآبادی, رضا AD - دانشیار زبان‌شناسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 1 IS - 1 SP - 71 EP - 89 KW - واژگان پایه KW - بررسی تطبیقی KW - زبان انگلیسی KW - زبان فارسی KW - کتاب درسی DO - 10.22034/jls.2023.61109 N2 - بررسی فهرست واژگان هسته ای یا پایه در زبانهای مختلف و عمدتا به منظور اهداف آموزشی از دیرباز مورد توجه بوده است و فهرست های متعددی از واژگان پایه زبان انگلیسی به عنوان مهمترین زبان بین المللی که در تمام جهان تدریس می گردد فراهم آمده است. در پژوهش حاضر به بررسی واژه های آموزش داده شده در کتاب زبان انگلیسی سال اول راهنمایی تحصیلی سابق می پردازیم و می کوشیم به شیوه تطبیقی به این پرسش پاسخ دهیم که واژگان کتاب مذکور تا چه میزان با فهرست واژگان پایه زبان انگلیسی و فارسی انطباق دارد و به عبارت دیگر دانش آموز ایرانی با آموختن این کتاب با چه میزانی از این واژگان هسته ای آشنا می شود. داده های پژوهش از فهرست های معتبر واژگان پایه زبانهای فارسی و انگلیسی و متن کتاب مورد بحث انتخاب گردیده و پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و از طریق تحلیل تطبیقی متن با فهرست های مذکور انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که کتاب درسی سال اول راهنمایی نظام فعلی آموزشی کشورمان از نظر انطباق با فهرست‌های واژگان پایه زبان انگلیسی انطباق قابل‌قبولی دارد. این یافته می تواند برای برنامه ریزان آموزشی و سیاستگذاران علمی کشور در آسیب شناسی کتب درسی و بهبود کیفیت علمی آنها مفید واقع گردد. UR - https://jls.uok.ac.ir/article_61109.html L1 - https://jls.uok.ac.ir/article_61109_d64200fc3e1928a3c99a27133bdbcc0e.pdf ER -