آموزش منتقدانه و خلاقانه: کاربست آموزش زیست محیطی در آموزش زبان انگلیسی با هدف تقویت زبانی و رشد اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

چکیده

در عرصه آموزش زبان انگلیسی، تکیه قابل توجه به کتابهای تجاری با نقدهایی درباره میزان ارتباط آنها با نیازها و علایق فراگیران در سراسر جهان همراه بوده است. این دسته از کتابها که در جوامع انگلیسی زبان تدوین می شوند عمدتا دربرگیرنده موضوعاتی خنثی همچون غذا، خرید، مراسم ها و مسافرت هستند که با تجارب فراگیران همسو نیستند. این مقاله با اتخاد رویکرد توصیفی تحلیلی بر آن است که با توجه به ماهیت انعطاف پذیر موضوعات کتابهای آموزشی، پیشنهاد بهره گیری از آموزش انتقادی در کتابهای آموزش زبان انگلیسی را ارائه دهد؛ آموزشی که می تواند کلاس درس را به فضایی تبدیل کند که فراگیران از اندیشیدن درباره این دسته از موضوعات خنثی بازدارد. در این شرایط است که بهره جویی از آموزش زیست محیطی به مثابه رویکردی در روند کشف موضوعات زیست محیطی، درگیر شدن در فرایند مشکل گشایی و دست به اقدام عملی زدن با هدف رفع مشکلات، می تواند مهارتها تفکر انتقادی را در کنار تقویت مهارتهای زبانی توسعه دهد. با هدف نشان دادن امکان کاربست این چهارچوب پیشنهادی، نمونه درسی با موضوع بحران آب ارائه شده است. باور نویسنده بر آن است که این چهارچوب در کنار تقویت مهارتهای زبانی فراگیران، رشد اجتماعی آنها را در زندگی به همراه خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 28 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 03 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 04 اردیبهشت 1403