بررسی تأثیر آگاهی واجی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

2 دانشیار گروه زبان‌شناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

3 استادیار گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

در مقالۀ حاضر سعی بر آن است تا به بررسی تأثیر آگاهی واجی بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم دبستان پرداخته شود. آگاهی واجی یکی از مهارت‌های اساسی است که در سنین اولیۀ رشد گفتاری زبان شروع به شکل‌گیری می‌کند و موفقیت در خواندن و نوشتن را در سال‌های بعد به همراه دارد. با توجه به نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه به نظر می‌رسد که بین مهارت آگاهی واجی و یادگیری ریاضی ارتباطاتی وجود دارد. به همین منظور جهت بررسی این موضوع، جامعۀ آماری پژوهش حاضر از بین دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم دبستان شهر قوچان انتخاب شد . دانش‌آموزان به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند.گروه گواه در معرض آموزش آگاهی واجی قرار نگرفت و روند معمول آموزش را طی کرد و گروه آزمایش در معرض آموزش آگاهی واجی قرار گرفت. از هر دو گروه پیش‌آزمون و پس‌آزمون به‌عمل آمد. نتایج نشان می‌دهد که آگاهی واجی بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم تأثیر معنی‌داری دارد که همراستا با پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات