TY - JOUR ID - 60798 TI - رمزگردانی در کلاس های زبان انگلیسی در ایران JO - پژوهش‌های زبان‌شناسی: نظریه و کاربرد JA - JLS LA - fa SN - 2981-1562 AU - مفتون, پرویز AU - امجدی پروز, علیرضا AD - استاد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 1 IS - 1 SP - 15 EP - 31 KW - رمزگردانی KW - نگرش KW - کارکرد KW - زبان اول DO - 10.22034/jls.2023.60798 N2 - هدف از مطالعه­ حاضر بررسی کارکرد مثبت رمزگردانی به زبان اول (فارسی) در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی در ایران می باشد. این مطالعه‌ موردی بر آشکارسازی نگرش معلمان و زبان آموزان نسبت به الگوها، کارکردها و عوامل رمزگردانی به زبان اول در کلاس‌های زبان انگلیسی در کشور ایران تأکید دارد. روش تحقیق مطالعه‌ حاضر از نوع کمّی است و هدف از آن تجزیه و تحلیل رمزگردانی به زبان فارسی به وسیله‌ی پرسشنامه می باشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که رمزگردانی به زبان اول راهبرد غالب و شایعی میان بیشتر معلمان زبان انگلیسی در موسسه‌های زبان ایران است. همچنین نتایج نشان داده است که رمزگردانی  به موقع به زبان اول نقش مثبتی در تدریس و یادگیری زبان انگلیسی ایفا می‌کند. UR - https://jls.uok.ac.ir/article_60798.html L1 - https://jls.uok.ac.ir/article_60798_44dba39c6255f22574a3ac4a18cf170c.pdf ER -